Peminat

Sunday, April 3, 2011

Senikah Itu? - Graffiti: Seni Atau Vandalisme?

Assalammualaikum... Yahaaa!!!
Bertemu lagi kita di arena Blogger... Seperti tajuk di atas, aku nak cerita pasal graffiti...maybe ada yang dah tau. Tapi kat sini aku nak kongsi serba sedikit..boleh la kan?


Perkataan graffiti berasal daripada Bahasa Itali iaitu graffiato yang bermaksud ""mencalar" atau "mengguris". Yang mana asalnya dari Bahasa Greek - γράφεινgraphein —bermaksud menulis. Kalau macam tu, kejadian mencalar kereta juga dikira graffiti. HUH? Pelik kan? Haha...dalam sejarah graffiti, ia telah wujud dari zaman gua batu lagi...contengan atau lukisan di dinding gua tu dikira graffitilaa..


Kalau diikutkan terma graffiti, ia adalah bentuk contengan, gurisan, catan, tulisan dan lain-lain dalam apa jua rekaan yang dibuat pada sesuatu dinding. Lebih kurang mural. Tapi itu adalah sebuah lukisan di dinding..graffiti sekarang pun dah macam lukisan di dinding jugak..camne tu?  Hmmm... 

Kesimpulannya camni laa....graffiti ini adalah sebuah bentuk seni. Memang tidak boleh disangkal lagi. Apa yang menyebabkan ia menjadi satu vandalisme adalah kerana hasil seni ini telah dilahirkan pada dinding, bukan sebarang dinding. Dinding harta milik awam..(maksud awam tu bukan la untuk semua orang suka suki menconteng).Mencalarkan kereta orang pun vandalisme tau? (pengalaman cikgu kereta kena calar oleh pelajar...huhuhuhuuu)


Tapi ada juga dinding itu khas untuk dilukis graffiti... sebagai contohnya diluar negara, tuan punya dinding tu mengupah si artis graffiti untuk melukis graffiti pada dinding itu mengikut idea tuan punya dinding... Woow.. Boleh buat duit oooo....Haaaaa...klau diupah, maka bukan lagi vandalisme.Susah nak jumpa kt sini sebenarnye...

Macam yang diceritakan, graffiti ini adalah dalam bentuk contengan/tulisan. Tapi kalau dah jadi satu lukisan, bukan ke di panggil mural? Hmmmmmmmmmm....betul jugak kan? Senang cerita la, graffiti ini adalah dalam bentuk tulisan atau huruf yakni mengeja nama yang kita susah nak baca....


Sebab tu graffiti ini boleh dikatakan artistik....unik....kreatif....cuba hangpa suma try tulis nama macam kat atas tu...susah sebenarnye sebab nak pikir dalam2 dulu susunannya..

Macam yang kita lihat, kebanyakkan media graffiti adalah tin aerosol (cat spray). Itu bukanlah bahan original tau. Sebab org dulu2 pun guna pisau atau benda tajam untuk mengguris dinding. Pastu mula ada pen, marker dan cat. Tak besar pun graffiti diorang, macam kita dok conteng dinding tu. Tulis nama atau lukis sesuatu. Nak tau lanjut? Klik kat sini - http://en.wikipedia.org/wiki/Graffiti

Graffiti ni mula menular dengan rancak melalui zaman hip hop. Graffiti juga digunakan sebagai menanda kawasan geng. Tapi ada satu yang menarik aku bagi sebenarnya dalam menanda kawasan ni.. Ingat tak selalu kalau kita kemana2, kita ada conteng, CONTOHNYE "Zai was here 1994"? Ada kan? Itu orang puteh panggil TAG.. Alaaaa...dalam FB pun ada...kan kita slalu tagging nama kt gambar tu? Haaaaaaaaaaa...FB adaptasi dari situ laaa....

Tagging ini adalah amalan yang biasa digunakan untuk menanda kawasan atau peringatan..kebanyakkannya menggunakan pen marker dan cat spray.



Satu masalah tagging ni adalah kebanyakkannye merupakan vandalisme. Kadang2 lucah dan kadang2 menyakitkan pemandangan mata...



 Aku sebenarnya suka trend tagging ni...tapi aku menggunakan pendekatan lain..aku menggunakan sticker yang aku tulis nama aku...so, xde masalah klau org nak cuci...klau nk wat gak, lagi senang hangpa cari font graffiti dalam internet, print out je...sila guna sticker kertas...sebab sticker vinyl (jenis plastik) tak boleh diprint permukaannya. Klau xpandai menulis laaa..hahaha...


Klau nak belajar buat graffiti ni...mula2 kena cari sifoo...pastu sanggup habiskan wang ringgit untuk beli cat spray...sanggup ke? Hendak seribu daya, xnak seribu dalih. Klau aku, aku akan menggunakan cat mural jee.. hehehe..but still design seakan akan graffiti...ok tak? Heheeheh...


Dalam arena graffiti ni, hangpa kena ada satu buku sketch yang dipanggil Black Book...macam diari lakaran laa..dan ada autograf dari artis..bukan artis pelakon/penyanyi tu tau...artis graffiti...klau nak tutorial, cari je dalam youtube... :)

Setakat sini saja nukilan aku sebagai pengenalan graffiti.... Aku akan teruskan lagi projek Senikah Itu? - Graffiti: Seni atau Vandalisme? sebagai satu pengembaraan mencari graffiti dan melihat vandalisme yang dilakukan dalam negara kita Malaysia. Akhir sekali sebagai peringatan, bagi pendapat aku, graffiti adalah seni kerana ia cantik, unik, kreatif. Sekiranya dianggap vandalisme, aku gelarnya Vandalisme Art (Seni Vandalisme). Vandalisme pula adalah tidak cantik, buruk, hodoh, berdosa pulak tu...mencacatkan pemandangan dan menyakitkan mata aku...

Ok semua? PEACE!!!!

Sabda Nabi s.a.w:

“Sesiapa yang ada padanya kezaliman terhadap saudaranya (muslim yang lain); seperti terhadap maruah dan selainnya, mintalah halal pada hari ini sebelum tiba waktu yang tidak ada dinar dan dirham (Hari Kiamat). Sekiranya baginya kebaikan (amalan soleh) maka akan diambil darinya dengan kadar kezalimannya. Jika tiada baginya kebaikan, maka akan diambil dosa orang yang dizalimi lalu ditanggung ke atasnya” (Riwayat al-Bukhari)

Jangan sampai kita termasuk golongan yang bankrap atau muflis disebabkan kezaliman yang dilakukan semasa hidup di dunia sebagaimana sabda nabi saw :

Tahukah kamu siapa orang yang muflis(bankrap) ? Para sahabat menjawab : Orang yang muflis di antara kami adalah mereka yang tidak memiliki dirham dan harta. Kemudian Baginda bersabda: Orang muflis yang sebenar dari umatku adalah mereka yang datang pada hari kiamat kelak dengan pahala salat, puasa, dan zakat. Akan tetapi  dia pernah mencela orang ini, menuduh orang itu, makan harta ini, membunuh orang itu, memukul orang itu. Maka diambil amal kebaikannya dan diberikan kepada orang-orang yang dizalimi olehnya. Jika kebaikan miliknya telah habis sedangkan perkaranya belum selesai, maka diambil kesalahan-kesalahan (orang yang dizalimi) kemudian dicampakkan ke atasnya. Kemudian dia dicampakkan ke dalam api neraka. ( Riwayat Imam Muslim)
 
Kita hendaklah sentiasa bimbangkan doa orang yang kita zalimi. Akan ada masanya Allah memustajabkan doa insan yang dizalimi lalu membalasnya kepada si zalim.

Sabda Nabi:

“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sesungguh antaranya dengan Allah tiada sebarang hijab (penghalang)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Dalam riwayat Ahmad, baginda bersabda:
“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang jahat. Kejahatannya itu bagi dirinya” (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).

Dalam riwayat Imam Ahmad yang lain:

“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang kafir kerana ia tidak ada hijab (penghalang untuk Allah menerimanya). (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).

<<<AMINNNNNNN>>>

1 comment:

hana nabihah said...

cool la grafiti ! kalau ada nak buat nama aku jadi macam ni kompom ahhh bestnye banzai kan ? :P